Krämig saffransrisotto

 
 
 
Det här receptet hittade jag faktiskt på sytembolaget. Tyckte det var intressant och eftersom jag och Alfred älskar risotto, så var det verkligen värt att testa:) Vi gjorde lite ändringar så det skulle passa oss mer, exempelvis tog vi bort blåmusslor, för det gillar inte vi. Blev riktigt gott! Med ett glas vitt till är rätten fulländad :)
 
4 personer
 
4 dl risottoris (avorio eller carnaroli)
2 schalottenlökar
2 msk olivolja
1 dl vitt vin
1 tsk paprikapulver
1 paket saffran
Cirka 8 dl hönsbuljong
2 msk smör
2 dl finriven parmesanost
 
1 gul lök
1 fänkål
1 paprika
1 vitlöksklyfta
3 msk olivolja
2 chorizokorvar
 
150g skalade räkor
Salt och peppar
Hyvlad parmesan
 
1. Skär lök och fänkål i klyftor. (ju mindre fänkål klyftor, desto bättre enligt mig). Skär paprikan i stora bitar och finhacka vitlöken.
 
2. Lägg allt i en ugnssäker form och ringla över olivoljan. Salta och peppra. Rosta i ugn på 175 grader i cirka 30 minuter.
 
3. Skär chorizon i centimetertjocka skivor och lägg dem ovanpå grönsakerna efter cirka 20 minuter i ugnen.
 
Riset:
 
1. Finhacka schalottenlöken. Fräs den i olivoljan. Tillsätt riset och låt det fräsa med. När riset har blivit genomskinligt, slå på vin, paprikapulver och saffran.
 
2. Slå på buljongen lite i taget och rör hela tiden. Sjud på svag värme cirka 15 minuter. Det ska fortfarande vara lite kärna  i riset.
 
3. Dra riset från plattan och rör i smör och parmesan. Vänd ner de rostade grönsakerna och chorizon. Smaka av med salt och peppar.
 
4. Lägg upp risotton på tallrikar, Toppa med räkor och hyvla över parmesan. Eventuellt mer salt och peppar också.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0