Tonfisksandwich





Till 2 sandwichar


1 burk tonfisk i olja eller vatten
5 msk majonnäs
1 rödlök
2 tomater
Några sallatsblad
2 skivor riktigt gott bröd
Pressad citron

Blanda tonfisken med majonnäsen.

Skala och skär rödlöken i tunna skivor. Spola dem i kallt vatten.

Skiva tomaten.

Lägg lite sallat på brödet, bred på tonfiskröran och garnera med tomatskivor och rödlöksringar.

Pressa över några droppar citron.

- God macka, men skulle kunna ha blivit godare. Vi använde inte ett så bra bröd till detta, så det är något vi lärt oss tills nästa gång.


Hemmagjord majonnäs

Blanda 1 äggula med ungefär 1/2 msk senap i en skål. Tillsätt 2 dl rapsolja försiktigt i början, bara droppvis under flitig vispning. Smaka av med salt och nymalen peppar. Om majonnäsen blir för tjock kan du späda med några droppar vatten. Det går även bra att göra allt i en mixer.

- Har inte gillat majonnäs alls förut, men lärt mig det lite i alla fall. Tyckte hemmajgord var mycket godare än köpt. Passade perfekt till tonfiskmackan. Det som blev över sparade jag i en burk. Perfekt till äggmacka :)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0