Ugnsgratinerad lax med hemmagjort potatismos






Här kommer recepten på den extremt goda fiskrätten! En av mina favorit top 3, på fiskrecept. Inte dåligt när det gäller lax, då jag inte gillat det alls innan. Men nu väntar en ny värld när det gäller lax, här ska testas massor, det kan jag lova:)


Laxen:

4 portioner

4 bitar skinn och benfri laxfilé, 500 g
1-2 fänkål, cirka 300 g
1 röd paprika (vi tog halv röd och halv grön)
Smör eller rapsolja
1 tsk salt
1 msk rosmarin
1 paket fetaost
2 mindre rödlökar

Sätt ugnen på 225°. Strimla fänkålen. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skär löken. Blanda grönsakerna och smör (eller rapsolja) i en ugnssäker form. Lägg på laxen och kryddor. Smula osten och lägg över laxen. Tillaga i mitten av ugnen, cirka 15minuter. Servera med potatismos.

Vi hade tinat laxen innan vi satte igång och lagade maten.


Hemmagjort potatismos:


Så mycket potatis som man vill ha
salt, peppar (svart eller vit), muskotnöt
cirka 25 g Smör, cirka 2dl mjölk

Skala potatisen och skär dem i mindre bitar, det går snabbare att få dem färdigkokta om de är i jämnstora mindre bitar. När de är färdiga är det bara att använda sig av elvisp och mosa sönder dem. Värm upp smör och mjölk och blanda i med potatisarna. Se till så att det inte blir för löst. Krydda! Det är jätteenkelt att göra eget potatismos och potatis är ju så billigt nu, så man borde göra det mycket oftare, för det är ju så extremt gott!:)

Har inga exakta mått på ingredienserna till potatismoset, då vi brukar göra det på känn varje gång. Man känner och vet när det är rätt helt enkelt:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0