Hemmagjord pizza





När Frida var här för ett tag sen bestämde vi oss för att göra hemmagjord pizza:) Blev riktigt mumsigt vill jag lova! Den bästa och godaste pizzan vi gjort här hemma tror jag allt:)

Att göra hemmagjord pizza är så bra, för man kan ha på praktiskt taget vad man vill på:) Så det är bara att vara kreativ och slänga på det man känner för:)

Vi gick efter Leila Lindholms pizzadeg:)

50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
1/2 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special


Gör så här:

1. Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37°) i en degbunke.

2. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.

3. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 25minuter.

4. Häll upp degen på mjölat bakbord och kavla ut degen lite. Bred sedan ut degen på en ungsplåt med bakplåtspapper i.

Jättebra recept på pizzadeg som vi alltid använder när vi ska göra pizza:)


-Vi valde att ha på rätt mycket på vår pizza. Blir ju så när man är tre personer som är sugna på olika saker;) Vi tog köttfärs kryddat med tacokrydda, ost, fetaost, bacon, tomat. I botten använde vi rester av tomatsoppan vi åt för ett tag sedan. Perfekt till det:) På toppen kryddade vi med oregano:) Mums:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0