Dillstuvad potatis




Förra veckan åt vi dillstuvad potatis med isterband, rårörda lingon och sallad. Var mycket speciellt måste jag säga. En rätt man inte äter så ofta. Isterbandet smakade dessutom som prickigkorv, lite skumt, men ändå okej i små mängder. Dillstuvade potatisen var däremot godare och något som jag skulle kunna tänka mig oftare.

Här kommer receptet på det:)

4 portioner

8- 10 potatisar
1 msk margarin eller smör
2 msk vetemjöl
4-5 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
Dill efter behag

Skär den kokta potatisen i tärningar eller skivor. Smält matfettet och rör ner mjölet. Häll i mjölken under omrörning och låt såsen koka 3-5 minuter.

Rör försiktigt ner potatisen i såsen och låt rätten bli genomvarm.

Smaksätt med salt, peppar och dill.


-Stuvad potatis går att krydda med så gott som vilken krydda man vill. Har inte testat det förutom med dill, men kan tänka mig att det är gott med andra kryddor och även till något annat att ha det till:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0