Lax med potatis och fänkålsgratäng







ugn 200 grader


4 portioner

1kg skivad fast potatis
1 stor strimlad fänkål
2 strimlade schalottenlökar
1 pressad vitlöksklyfta
2 tsk salt
1 dl vitt vin
3dl vispgrädde

Lax


600g laxfilé med skinn
1 msk flingsalt
1/2 tsk svartpeppar
1 msk olivolja

Topping

1 dl grovt hackad dill
75 g röd stenbitsrom
Finrivet skal av 1 citron

Gör så här:

  • Blanda potatis, fänkål, lök, vitlök och salt i en ugnsfast form.
  • Slå på vin och grädde. Rör om och sätt in i ugnen cirka 45minuter. Täck gratängen med aluminiumfolie de sista 20 minutrarna.
  • Skär laxen i portionsbitar. Salta och peppra dem runt om. Hetta upp olja i en panna och stek fisken 6-8 minuter.
  • Blanda dill, rom och citronskal till en liten sallad och toppa laxen med den. Servera med potatis och fänkålsgratäng.

- Helt makalöst god rätt! För er som älskar lax, är detta ett måste. För varje gång jag äter lax, så gillar jag det bara mer och mer och den här rätten hjälpte mig verkligen ännu mer på traven.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0