Grova rågbullar!

 
 
Igår bakade jag äntligen bröd igen efter ett ganska långt uppehåll. Var så underbart roligt, älskar det! Doften av nybakt, smaken och själva processen, helt i min smak på aktivitet :) Tänkte därför dela med mig av receptet :)
 
Blir ungefär 24 stycken (men mina blev så himla små tyvärr, så är nog nästan bättre att bara göra tolv och få dem större :)
 
Jag använde mig av 50g torrjäst (går självklart att använda 50g färsk jäst). Häll ner jästen i en stor bunke och häll på 1/2 l ljummet vatten. Rör lite grann, blanda sen ner 2 dl havrekli, 2 dl dinkelflingor, 2dl grovt rågmjöl, 1/2 dl linfrön, 2 msk milda culiness smör, 1/2 dl brödsirap, 1/2 tsk salt och 9 dl grahamsmjöl.
 
Arbeta degen mycket, i början för hand och gå sen över till degkrokar. Ungefär 5-10 minuter. Degen ska släppa bunkens kanter. Låt den jäsa under bakduk i 45minuter, den ska bli dubbelt så stor. Häll den färdigjästa degen på mjölat bord, knåda den lätt. Dela degen i två lika stora delar och rulla ut dem till två rullar. Skär sen varje rulle i 12 bitar och rulla dem till bullar. Lägg på bakplåtspapper och ha bakduk över dem. Låt jäsa ytterligare i 30 minuter. Grädda sen i förvärmd ugn på 225grader i cirka 12 minuter tills de fått gyllenbrun färg. Låt svalna på galler under bakduk.
 
Är det någon av ingredienserna när det gäller mjöl/linfrön som ni inte har, så går det bra att byta ut till det ni har:)
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0