Äpple/vaniljmarmelad!

 
 
 
Min mormor och morfar har ett jättestort gammalt äppelträd i sin trädgård! Vi passade på att plocka hur många äpplen som helst, dels till oss men sen plockade vi till Alfreds föräldrar och till min mamma också. Idag gjorde vi marmelad av en del av det ! Har aldrig testat det på äpplen förut, så det var jättekul att göra! Blev lite panik när vi insåg att vi inte hade så många glasburkar som behövdes, men det löstes i sista stund;)

Så här gjorde vi marmeladen:
 

1 kilo syltsocker
100 g honung
320 g vatten
1 vaniljstång
1 citron, saften

Vi skalade 1kg äpplen. Skar dem i mindre bitar (så små som man själv vill ha dem).
 
-Lägg sockret, honungen, vattnet och citronsaften i en kastrull. Skrapa sen ur en vaniljstång och lägg det i en stor kastrull, låt stången vara med. Lägg sen i äppelbitarna. Låt detta koka tillsammans så att äpplena blir mjuka. Fyll upp glasburkar med den färdiga marmeladen. Tänk på att burkarna ska vara rengjorda och varma.


 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0