Raggmunk med fläsk och lingonsylt!

 
 
 
 
 
Detta var ett recept jag hade tänkt göra länge. Tänkte att det var något som jag skulle gilla. Speciellt eftersom Alfred pratat så gott om det. När vi väl hade gjort maten och skulle äta så blev jag så otroligt besviken! :( Var ju inte alls som jag tänkt mig! För det ser ju så gott ut. Alfred och jag hade helt olika smakupplevelser! Han älskade det, inte jag:( Tyckte det var för skum konsistens på raggmunkarna:( Gillar mer rårakor och liknande! Men nu har jag testat och nu vet jag! Det gick ner i alla fall;) Stekt fläsk var supergott i alla fall:)
 
För er som gillar raggmunkar eller vill testa, här får ni receptet jag utgick ifrån:
 
4portioner
 
2dl vetemjöl
1 tsk salt
4dl mjölk
1ägg
800g potatis
Smör
400g sidfläsk
Lingonsylt
 

  1. Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den grovt direkt ner i äggsmeten.
  2. Smält lite smör i en stekpanna. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. Beräkna cirka 1/2 dl per raggmunk.
  3. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna. Stek fläsket.
  4. Servera fläsket, med raggmunkarna och ha lingonsylt till! Gärna rårivna morötter också. Pricken över i är att dricka mjölk till! :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0