Semlor!

 
 
 
 
 
 
Semlor i mängder! Eller nja, två blev det för min del i februari. En vanlig variant och en med chokladcréme! Varje år tror jag mig gilla semlor och ska promt göra egna. Bara det att när jag ätit upp kommer jag på att jag inte alls är så förtjust i dem. Well well, tur jag har en sambo som gillar dem mer än jag då :)
 
Grundrecept!
8stycken
 
25g jäst
50g smör
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl vit sirap
1ägg
1 tsk mald kardemumma
1 krm salt
Cirka 6 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1ägg till pensling
 
- Ett jättebra recept på grunden till semlorna! Ett recept jag använt år för år! :)
 
Vill man ha vanliga semlor använder man mandelmassa, grädde och florsocker.
 
Fyllning med chokaldcréme!
 
100g mörk choklad
1dl vispgrädde
250g mascarpone
2msk florsocker
 
Efter tycke:

Mandelmassa
Vispgrädde
Florsocker
  • Gör degen enligt grundreceptet för semlor. Gör sedan fyllningen som följer:
     Smält chokladen över vattenbad. Tillsätt grädden och rör ihop. Låt svalna.
  • Häll chokladblandningen i en bunke och tillsätt mascarponen och florsockret. Rör om.
  • Blanda mandelmassa och ovispad vispgrädde i en skål. Skär av locket på bullarna och gröp ur lite av inkråmet. Fyll med mandelmassa och spritsa eller klicka på choklad och mascarponemoussen.
  • Lägg på locken och sikta över florsocker.
- Personligen tyckte jag semlan med chokladcréme var alldeles för mäktig. Tycker den vanliga hederliga semlan är bäst! Den är mäktig den också men i lagom mängd.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0