Ryskt rågbröd



Hade raderat bilderna på rågbrödet som jag hade på datorn. Men som tur var hade jag ju bild på Instagram också :) Tur jag hade! :) Heter Hklaar på Instagram ifall någon vill titta in där :)
 
 
3 bröd
 
Dag 1
 
5 dl kall filmjölk
6dl fint rågmjöl
20g jäst
 

Dag 2
 
5dl 37° vatten
1/4 dl honung
20g jäst
Cirka 16 dl rågmjöl
 

Dag 1
 
Blanda filmjölken med mjölet och jästen. Låt detta sedan stå och jäsa i ett dygn på sval plats.
 

Dag 2
 
Blanda fördegen med vatten, honung och jäst. Rör om ordentligt. Tillsätt sedan mjölet och blanda i ungefär 10 minuter.
 
Täck degen med plast och låt vila i två timmar. Dela sedan degen i tre bitar och rulla dem runda.
 
Strö på mjöl och lägg i en jäskorg. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt samtidigt på ugnen på 225°.
 
Slå upp degarna på plåt med bakplåtspapper och snitta ett kryss i varje. Spreja med vatten på ugnens botten och sätt efter det in plåten med bröden.
 
Sänk värmen till 200° efter 10 minuter. Låt brödet gräddas ytterligare 20-25 minuter.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0