Lättpanerad kalkonfilé med choronsås och klyftpotatis

 
 
Ingredienser
 
Broccoli
Créme fraiche
Kalkonfilé
Morötter
Potatis
Kycklingbuljong
Olja
Salt
Smör
Svartpeppar
Tomatpuré
Torkad oregano
Vetemjöl
 

Sätt ugnen på 225grader. Skär 900g potatis i klyftor i en ungsform. Ringla över olja och strö på salt. Rosta i ugnen i cirka 30 minuter.
 
Skala och skär 250g morötter i stavar. Skär 250g broccoli i buketter. Koka morötterna lagom mjuka. Låt broccolin koka med de sista 3 minuterna.
 
Choronsås: Smält 1 msk smör i en kastrull. Dra kastrullen från värmen och vispa ner 2 msk vetemjöl. Rör sedan ner 3 dl vatten, lite i taget. Tillsätt 1 tärning kycklingbuljong, 2 msk tomatpuré, 1 dl creme fraiche och 1 msk torkad dragon. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka några minuter. Håll såsen varm till servering.
 
Blanda 1 dl vetemjöl, 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar på en tallrik. Skär 600g kalkonfilé i cirka 1-2 cm tjocka skivor. Vänd skivorna i mjölblandningen och stek i olja på medelvärme, 2-3 minuter per sida.
 
Servera kalkonfilén med klyftpotatis, choronsås och kokta grönsaker.
 
- Även detta var med i Linas matkasse som vi fick av min mormor. Den här rätten och den med fisken var allra bäst! Choronsåsen är en ny favorit sås. Aldrig ätit den förut, men det kan jag garantera att vi kommer framöver! Jättegod rätt verkligen :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0