Toscansk gryta med vitlök, citron och rosmarin

 
 
 
 
 
 
 

3 morötter
2 lökar
3 vitlöksklyftor
600g picnicbog
4 msk olivolja
1 citron
1msk hackad färsk rosmarin
8 dl hönsbuljong (vatten, buljongtärning eller fond)
1 lagerblad
4 tomater
Kokta vita bönor 400g
Salt och svartpeppar

Till servering:
 
Färsk gnocchi
Rucolasallad
Parmesanost

 

  1. Skala och skär morötter och lök i bitar, finhacka vitlöken.
  2. Bryn köttet i en gryta med olivoljan. Bryn grönsakerna och lägg dem på köttet.
  3. Riv av det yttersta på citronen, tillsätt citronskalet, rosmarin, hönsbuljong och lagerblad i grytan. Koka under lock cirka 30 minuter. Ta av locket och koka ytterligare cirka 30 minuter.
  4. Dela tomaterna och krama ur kärnorna. Häll av och skölj bönorna.
  5. Tillsätt tomater och bönor i grytan, koka upp och smaksätt med salt, peppar och några droppar citronsaft. Servera med gnocchi, rucola och parmesan.
- Den här rätten doftade gudomligt! Det var gott, men inte så gott som jag trodde det skulle vara. Hade jag gjort om rätten hade jag rett såsen så den blev tjockare. Hade även serverat rätten med ris istället för gnocchi. Har köpt färdig gnocchi och även testat att göra egen, men det är ingen hit enligt mig. Kommer nog därför inte äta det något mer. Annars en helt okej rätt!
 
-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0