Ruths marängkakor med syltgömma

 
 
De här godingarna gjorde jag för ett tag sen!:) Påminner om hallongrottor, fast med maräng över :) Och sen en annan form än hallongrottor också såklart ;) Goda som bara den är dem:)
 
Cirka 15 stycken
 
3dl vetemjöl
2msk strösocker
150g smör, kylskåpskallt
Cirka 1 dl valfri sylt, (jag tog drottningsylt)
1 äggvita
1 dl strösocker
 
1. Kör mjöl, socker och smör i en matberedare eller hacka ihop det direkt på ett bakbord. Överarbeta inte degen. Låt stå i kyl cirka 30 minuter.
 
2. Rulla ut degen till 2 längder och lägg dem på en smord eller bakpappersklädd plåt. Gör en fördjupning i mitten och fyll med sylt.
 
3. Vispa äggvitan i en ren bunke till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa till en glansig maräng. Täck längderna med marängen.
 
4. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 15-20 minuter eller tills marängen blivit gyllenbrun. Låt dem svalna något på plåten.
 
5. Skär längderna i sneda bitar och lägg sedan över kakorna på ett galler för att svalna helt.
 
- Tips är att inte ha en allt för rinnig sylt. Jag hade det och det rann över sylt, vilket gjorde att det tog längre tid för degen att bli som den skulle.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0