Kola och blåbärskakor :)

 
 
Dåliga bilder(jag vet), men bättre än inget! Kan försäkra er även denna gång att kakorna är godare än vad de ser ut ;) Jag gjorde dessa när min vän Johanna hade födelsedagsfest:) Väldigt uppskattade:)!
 Här nedan får ni de två olika recepten :)
 
Blåbärskakor
 
Cirka 20 stycken
 
150g smör
2dl socker
3tsk vaniljsocker
1ägg
5dl mjöl
2tsk bakpulver
2dl blåbär
 
Rör smör, socker och vaniljsocker tillsammans så det blir poröst. Tillsätt därefter ägget.
 
Blanda i mjöl och bakpulver. Rör ihop allt till en jämn smet.
 
Rulla små bollar av degen. Lägg dessa på plåt klädd med bakplåtspapper. Tryck i ett par blåbär i varje kaka. Grädda i cirka 15 minuter i 175grader.
 
- Jättegoda kakor och lätta att göra! Gör en stor sats, perfekt att bjuda på när man får gäster! :)
 
 
 
Kolakakor
 

Cirka 30stycken
 
100g smör
1dl socker
1msk sirap
2.5dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
 
Lägg alla ingredienser i en bunke och blanda allt till en smidig deg. Rulla ut degen till tre längder, nästan
plåtlånga.
 
Lägg dem på bakplåtspapper och platta dem något. Grädda i mitten av ugnen 175grader i cirka 12 minuter.
 
Medan de är varma är det bra att skära längderna i bitar. När de kallnat kan man plocka isär dem och lägga i kakburk.
 
- Ännu en kaka som är busenkel att göra. Går på ett knyck! Supergoda också! Även dessa var uppskattade på Johannas fest :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0