Godismuffins

 
 
 
Jag vet att det är kanelbullens dag idag. Men tyvärr blir det inget bakande för mig idag. Det får tyvärr räcka för nu. Har frysen full med bröd och annat, så finns ingen plats för bullar. Däremot tänkte jag att ni ska få recept på de här goda Godismuffinsarna. Ja de heter faktiskt så. Kommer från min bok som heter "Kladdkakor". Underbar bok med härliga bilder :) Har faktiskt bakat de här i två olika omgångar bara den här veckan. Först bakade jag för att vi fick hem fikagäster. Oskar och Mikael kom och fikade :) Sen någon dag efter behövde Alfred ha med sig fika till praktiken, så då tyckte jag de här passade bra :) De går fort och smidigt att göra och de smakar otroligt gott :) Personligen tycker jag att gojsen överst inte behövs. Det blir väldigt mastigt med det på. Men är ändå roligare att göra som det står i receptet, för annars går det så väldans fort!
 
Fast någon fika måste vi ju ha på kanelbullens dag så älsklingen ska köpa med sig varsin bulle hem sen :) Mumma! Längtar :) Sjukt länge sen jag åt en vanlig kanelbulle. Om jag har cravings efter det? Japp!!!
 
 
 
14 stycken
 
100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Fyllning:
50g smör
1 1/2 msk mjöl
1/2 dl socker
1 1/2 msk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
 

* Smält smöret i en kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret. Rör ner mjölet blandat med kakao, vaniljsocker och salt.
 
*Skeda upp smeten i små mazarinformar. Fyll inte på för fullt. Grädda därefter cirka 15 minuter i 175°C. Låt svalna.
 
*Gör sedan fyllningen. Börja med att smälta smöret i en kastrull. Tillsätt sedan mjöl, socker och kakao och rör till en jämn smet. Tillsätt mjölk och grädde och koka tills smeten tjocknar, det går rätt snabbt.
 
* Fördela smeten i chokladformarna och låt svalna. Förvara gärna i kylen innan servering.
 
- Vi använde vanliga lite större bullformar istället för mazarinformar. Gick bra det också:) De jag använde är köpta på Ikea :)!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0