Scones med torkad frukt

Tycker det stämmer väldigt mycket som står på bilden♥ För mig betyder alla de små tingen i livet så mycket! Varför inte göra någon annan glad med små medel? Baka något till din kära, frukost på sängen kanske? Min Alfred bakade bröd till mig i veckan. När jag vaknade och gick upp så spreds doften av nybakt bröd. Underbart :) Här kommer ett recept på scones med torkad frukt, jättegott och går snabbt:)
 
8 bitar
 
3dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1dl torkad frukt i bitar, exempelvis aprikoser, russin, tranbär
2 dl mjölk
1/4 dl flytande smör
 
Sätt ugnen på 250grader. Blanda alla torra ingredienser och den torkade frukten först i en bunke. Tillsätt mjölk och smör och arbeta snabbt ihop till en kladdig deg. Klicka ut degen i två högar på en bakpappersklädd plåt.
 
Strö lite mjöl över eller havregryn. Tryck ut varje bit lite till en rund kaka. Skär varje kaka i fyra delar. Nagga dem också med gaffel. Grädda till slut i ugnen 10-12 minuter. Låt sconesen svalna på ett galler. Bryt dem sedan i bitar.
 

-Kul att testa scones med torkad frukt i. Var första gången jag gjorde det. Tyvärr tog jag ingen bild på dem. Med olika pålägg som ost och marmelader bler det jättegott. Allra bäst att äta nygräddade!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0