Irländskt bröd

 
 
Ett bröd
 

450g vetemjöl + till utbakning
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4dl filmjölk
Smör till plåten
 
Värm ugnen på 225°. Smörj en ugnsplåt med smör.
 
Lägg de torra ingredienserna i en bunke. Gör en grop i mitten och tillsätt filmjölken. Blanda ihop detta mestadels med händerna. Degen ska vara mjuk men inte för lös. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
 
Stjälp upp degen på en mjölad yta och knåda den. Forma den sedan till en rund kaka. Skär ett kryss i och lägg på plåten. Grädda den i ugnen i 25-30 minuter. Servera i skivor med ett sött eller smakrikt pålägg.
 
-Ett väldigt gott bröd som var farligt gott när det var nygräddat. Hade lätt kunnat äta hela om jag inte hade hejdat mig;) Det är ett rätt sött bröd, så det stämmer att det är bra med ett sött eller smakrikt pålägg.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0