Indisk linsgryta

 
 
4 portioner
 
1 lök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1 tsk ingefära
1 tsk koriander
1/2 tsk mald kummin
1 krm mald kanel
4 dl röda linser
400g krossade tomater
400ml kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
Salt
Lime
 
1. Skala lök, morötter och vitlök. Tärna lök och morötter och finhacka vitlöken.
 
2. Fräs lök, morötter och vitlök i oljan i någon minut. Rör ner ingefära, koriander, kummin och kanel. Häll i linserna och rör om. Tillsätt sen de krossade tomaterna, kokosmjölken, buljongtärningen och vatten. Låt det koka sakta under lock i 25-30 minuter. Smaka av med salt och limejuice. Servera med ris.
 
- En väldigt speciell rätt. Första gången jag ätit röda linser. Helt okej, men inget speciellt enligt mig kändes det som. Får ta revansch på den här någon gång igen! Limejuicen är viktig, den ger den där sista touchen som är viktig!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0