Rabarberpaj med kokos





Ingredienser


100 g smör
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl kokos
1/2 dl strösocker
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

500 g rabarber
1/2 dl strösocker
1 msk potatismjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smält fettet i en kastrull. Blanda mjöl, havregryn, kokos, socker, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt fettet och rör om. Skala eventuellt rabarbern och skär i mindre bitar. Lägg dem i en ugnssäker form. Blanda socker och potatismjöl och strö över rabarbern. Fördela smuldegen över. Grädda pajen mitt i ugnen i cirka 20 minuter. Låt pajen svalna lite oxh servera med vaniljsås eller vaniljglass.


- Vi hade massor med rabarber som vi fått av min mormor, så därför tänkte jag passa på att använda lite av dem. Vad passade inte bättre än en paj? Inte alls ofta jag äter just rabarberpaj. Detta blev en succé. Min första rabarberpaj någonsin och den blev gudomligt god. Jag och Alfred bjöd Heléna och Johanna på den :) Vi åt den då med vaniljsås. Det som blev kvar åt jag och Alfred dagen efter med lite glass, passade bra det också. Har massor med rabarber kvar i frysen. Har lite ideér på vad jag ska göra med dem, recept kommer såklart upp när jag gjort slag i saken :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0