Latmansbiff med klyftisar i ugn





4 portioner

600g nötfärs
1 ägg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk smör
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk koncentrerad kalvfond
200g tärnad fetaost
1 tsk hackad rosmarin

Servera med klyftpotatis och en sallad

  • Sätt ugnen på 250°. Skölj och klyfta potatisen. Bred ut den i en långpanna med bakplåtspapper. Salta och droppa olja över. Stek mitt i ugnen 20-30 minuter. Rör om då och då.
  • Blanda färs, ägg, salt, peppar och vitlök i en bunke. Rör tills smeten är väl blandad. Hetta upp smöret i en stekpanna med släpplätt-beläggning, ungefär 24cm i diameter. Lägg färsen som en enda stor biff och platta till.
  • Stek på medelvärme 3-4 minuter, tills biffen fått fin färg. Vänd med hjälp av ett lock och stek den ytterligare cirka 2 minuter. Sänk värmen och häll grädde och kalvfond runt biffen. Strö över fetaost, och rosmarin. Låt biffen sjuda under lock på svag värme ytterligare 3-4 minuter.
  • Garnera med rosmarin och servera tillsammans med klyftpotatis och en sallad.

-Alfred och jag var helt saliga när vi åt detta. Pratade inte ens nästan med varandra för att det var så otroligt gott. 10 poäng av 10 möjliga! Detta hamnar högt upp på "gillar mest" listan.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0