Kyckling tetrazzini







200g pasta
75g smör
1 stor morot
1 selleristjälk
1 dl mjöl
Salt och svartpeppar
4 1/2 dl hönsbuljong
4 1/2 dl mjölk
450 g kyckling
120g riven ost

Värm ugnen till 175°C. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Häll av vattnet, rör i 1 msk av smöret och ställ åt sidan. Koka morötter och selleri i lite vatten i en liten kastrull i 5 minuter. Häll av vattnet och ställ grönsakerna åt sidan.

Smält resten av smöret på låg värme i en stor kastrull och tillsätt mjöl, salt och peppar. Rör oavbrutet tills blandningen är slät och kokar. Fortsätt att röra i 1 minut och ta sedan bort kastrullen från värmen. Rör i buljong och mjölk och låt blandningen koka upp under omrörning. När blandningen har tjocknat, efter ungefär 1-2 minuter, tar du bort den från värmen och rör i pasta, moroten och sellerin. Häll över alltihop i en stor ugnsfast form och strö över riven ost. Ställ in formen i ugnen ungefär 25-30 minuter tills den kokar.

- Detta blev riktigt smarrigt och gott. Smakar lika gott dagen efter som den gjorde första dagen den gjordes. :)


Kommentarer
Carro

åååh, ser riktigt gott ut. Måste jag definitivt testa :D

Hanna

Ja, vad kul :) Det tycker jag du ska :)

2012-05-24 @ 12:11:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0