Rårörda lingon






Tur att man har en mormor som har en stor frysbox med bara massa olika bär:) Henne går jag alltid till när jag behöver fylla på i min egen frys:) Hihi!

Jag och Alfred åt ju hemmagjorda köttbullar, kokt potatis och gräddsås för ett tag sen, därför tänkte vi att vi kunde göra rårörda lingon till:) Vi hade ingen lingonsylt hemma, så det passade bra:) Det enda man behöver är lingon och socker:)

Så här gör du rårörd lingonsylt:

Rensa och skölj bären. Är dem frysta så låt dem ligga i en bunke och tina. När bären är tinade tillsätt sockret och rör tills sockret löst sig och bären blivit mosiga.

Häll upp sylten i väl rengjorda, kalla glasburkar. Det går jättebra att frysa dem om man vill.

För en stor glasburk och en liten plastburk fyllda med rårörd lingonsylt använde vi 1 1/2 l lingon och 7 1/2 dl socker.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0