Kryddiga bullar

Har fortfarande inte fört över alla recept från min andra blogg, så lite titt som tätt kommer det komma upp lite recept överförda därifrån.




Fördeg:
2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk
50 g jäst
8 dl vetemjöl

Deg:
9 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk kardemumma
200g smör
2,25 dl strösocker

Fyllning:
150g mandelmassa
150g smör
3 stjärnanis
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 ägg till pensling

Tillagning:

1. Blanda fördegen i en bunke.
Låt den stå övertäckt 1 timme.

2. Blanda i övriga ingredienser till degen. Arbeta i 10 minuter. Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 30minuter.

3. Mal kryddorna. Blanda ihop smör, mandelmassa och kryddor.

4. Kavla ut två delar. Bred på fyllningen. Vik över degen. Skär ut 2-3 cm breda strimlor. Sno ihop till ett knyte. Lägg på bakplåt.

5. Pensla bullarna med ägg. Strö över råsocker. Sätt in i ugnen 8-10 minuter på 200°C.

Färdiga att avnjutas:)


Goda bullar, men enligt mig inte lika goda som vanliga kanel eller vaniljbullar! Men ändå roligt att testa något nytt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0