Baguetter









4 stycken

25g jäst
5dl vatten
2tsk salt
1msk sirap
1dl grahamsmjöl
Cirka 10 1/2 dl vetemjöl

1. Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till cirka 37°. Rör ut jästen med lite av vattnet, tillsätt restrerande. Rör i salt och sirap.

2. Arbeta in grahamsmjöl och vetemjöl lite i taget till en smidig, lös deg. Strö över vetemjöl och låt jäsa under bakduk cirka 1 timma.

3. Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte utan dra försiktigt ut degen till en rektangel. Strö över vetemjöl och skär ut fyra längder med vass kniv. Vrid dem lätt och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa cirka 10 minuter.

4. Grädda i 250° i 10minuter, sänk värmen till 150° och grädda ytterligare 10minuter. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.

-Enkla att göra och blir jättefina:) Perfekta att ha i frysen och plocka fram när man ska äta soppa eller andra bra tillfällen:) Smakar väldigt gott också:) Ett tips är att inte glömma dem i ugnen. Två av dem gjorde jag tyvärr det med. Hur vet jag inte, men tabbar händer ibland. Tur då att de är så lätta, att man snabbt kan göra nya igen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0