Stora kanelbullar


Fint jäst bulldeg :)



Massor med bullar blev det:)







Stor del av frysen är full med bullar! Kom och fika hos mig:)

Ingredienser:

75 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
1,6 l vetemjöl
200 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk salt
1 msk stött kardemumma

Kanelfyllning:

100g mandelmassa
100g smör
1 1/4 dl strösocker
2 1/2 msk ströbröd
1 msk vatten
1 msk kanel

Brödglans och garnering:

1 ägg
1 krm salt
1/2 tsk vatten
Pärlsocker

1. Ta fram alla ingredienser och låt dem bli rumstempererade.

2. Smula jästen i en köksassistent eller en bunke. Häll över mjölken (rumstempererad eller värmd till max 37°) och rör om så att jästen löser sig.

3. Tillsätt det mesta av vetemjölet, allt smör i bitar, socker, ägg, salt och kardemumma. Arbeta degen riktigt smidig i maskin eller för hand. Tillsätt eventuellt ytterligare smör. När degen är smidig och fettet börjar krypa fram, då är degen färdig.

4. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter. Gör fyllningen under tiden: Mixa eller vispa riven mandelmassa med smör, socker, ströbröd, vatten och kanel.

5. Ta upp degen på bakbord, knåda och dela i två delar. Kavla ut varje del till en stor rektangel. Bred på kanelfyllningen. Rulla ihop från långsidan till en lång rulle. Skär i cirka 3 cm bitar. Lägg glest på bakpappersklädda plåtar.

6. Låt jäsa under bakduk till dubbelstorlek, cirka 20-30 minuter. Sätt ugnen på 250°.

7. Vispa samman ägg, salt och vatten. Pensla sedan de jästa bullarna med det. Strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 7-8 minuter.

Blev jättestora och fina bullar. Kanske var det för att jag gjorde fel?^^ Hade nämligen i allt smör i degen. Var väldigt trött och vimsig när jag gjorde de här bullarna. Så fick ta ytterligare smör för att kunna ha i fyllningen. Hade blivit väldigt torrt annars och kryddorna skulle inte ha fastnat lika lätt. Men gudomligt goda bullar blev det till slut i alla fall:)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0