Lyxiga flätor





Cirka 20 stycken

Cirka 8 dl vetemjöl
100 g smör
25 g jäst
3 dl kall mjölk
1 ägg
1 tsk salt
1/2 msk socker
35 g smör
Ägg till pensling
Sesamfrön

1. Nyp ihop mjöl och smör till en smulig massa. Spara lite mjöl till utbakningen. Lös upp jästen med lite av mjölken och tillsätt resten.

2. Tillsätt ägget, lätt vispat, salt och socker samt mjöl och smörblandningen. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i cirka 1 timme.

3. Ta upp degen och kavla ut en rektangel, cirka 25*40 cm, på mjölat bakbord. Pensla med smält smör och vik den dubbel från långsidan.

4. Skär cirka 2cm breda remsor, dela varje remsa på mitten men låt dem hänga ihop upptill. Vira remsorna om varandra.

5. Lägg bröden på smord plåt, låt jäsa tills degen reser sig igen efter lätt tryck. Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 250° i 6-8 minuter.

-Lite krångliga att göra. De blir så små, så gör hellre färre, men att de blir större. Gör dem så pass stora att man kan göra flätor av dem, blir mycket lättare, samt finare:)
De heter visserligen "lyxiga flätor", men jag tycker inte de blir det. För mig är det en fläta om man använder tre längder och jobbar med.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0