Alfred bakade en morgon :)


En morgon när jag vaknade hade Alfred bakat bröd till frukost. Så lyxigt och härligt! Jag gillar att baka och laga mat och så, men är så otroligt roligt att bli överraskad :)
 
Grovt bröd med havre
 
50 g jäst
0,5 l vatten, fingervarmt
2 tsk salt
3 msk olivolja
8 dl vetemjöl special med fullkorn
2 dl havregryn
1 dl vetekli
1 msk mörk sirap

Smula jästen i en bunke och lös upp i vattnet. Tillsätt  ingredienserna och arbeta samman till en ganska lös deg, som fortfarande är lite kladdig. Låt jäsa 30 minuter övertäckt i en bunke.

Värm ugnen till 220 grader.

Häll ut degen på bakplåtspapper på en plåt och maka ihop den till önskad form. Pensla med ägg och strö över lite havregryn

Grädda i 15 minuter på 220C, Sänk värmen till 150 grader och grädda ytterligare 15 minuter.

 
-Ett jättegott bröd och som han lyckades få väldigt fin också! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0