Peppadewbröd med fetaost

 
 
 
 
2 bröd
 

500g vatten
15g jäst
500g vetemjöl special fullkorn
200g vetemjöl
20g honung
25g smör
15g salt
 
  • Blanda alla ingredienser utom saltet. Arbeta degen kraftigt med degkrokar i 10 minuter, gör du med hand blir det 15 minuter minst.
  • Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i bunken i 30 minuter. Dela degen i två delar. Kavla ut varje bit i plåtstorlek.
Fyllning
 
20 stycken inlagda röda paprikabitar
100g fetaost
Torkad timjan
25g smör till pensling
 
  • Lägg fyllningen mitt på degplattorna. Rulla ihop brödet som en rulltårta och skär upp den i bitar. Lägg skivorna tätt så de bildar två avlånga bröd på en plåt med bakplåtspapper.
  • Låt bröden jäsa 45minuter i rumstemperatur, eller i kyl över natten. Sätt ugnen på 250°.
  • Sätt in bröden i ugnen och sänk värmen till 200° direkt när du satt in dem. Grädda dem i cirka 25-30 minuter.
  • Pensla med smält smör. Låt bröden svalna på galler.
- Detta bröd gjorde jag som tillbehör till soppa. Var verkligen passande och smakade jättegott! tar lite tid att göra, men är väl värd det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0