Grovt bröd till sillen

Det här brödet gjorde jag precis innan midsommar. Det är jättegott! Jag äter ju inte sill som det står att brödet passar till, men Alfred försäkrade mig om att detta bröd verkligen passar till det. Jag har ätit det precis som det är med ost och andra pålägg, perfekt det också. Eller varför inte till midsommarmaten?  Mumsigt gott är vad det är :)
 
 
 
 
 
2 bröd
 

Steg 1
 

60g linfrön
200g fint rågmjöl
8g kummin
300g hett kaffe
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, häll sedan på det heta kaffet och rör om ordentligt till en tjock gröt. Täck skållningen med plastfolie och låt den stå i rumstemperatur tills den har kallnat. Skållningen håller sig tre dagar i kylskåp.
 
Steg 2
 

300g vatten
250g fint rågmjöl
30g jäst
450g vetemjöl
100g mörk sirap
125g muscovadosocker
25g salt
25g smör
 
Blanda skållningen från steg 1 med vattnet, rågmjölet och jästen. Arbeta degen med degkrokar i cirka 10 minuter, eller för hand cirka 15 minuter.
 
Låt degen vila i cirka 1 timme. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och arbeta degen i ytterligare cirka 10 minuter i maskin eller för hand i cirka 15 minuter. Låt därefter degen vila i cirka 1 timme. Sätt ugnen på 180°.
 
Sleva upp degen, den ska vara kladdig, i två smorda formar till bröd. Låt jäsa i 1 1/2 - 2 timmar. Ställ in bröden i ugnen och grädda dem i drygt 1 timme eller tills brödens innertemperatur är närmare 100°. Pensla bröden med smält smör.
 
Stjälp upp bröden på galler och låt dem svalna. Låt dem mogna tills nästa dag innan du skär i dem. Bröden ska förvaras i plast och går utmärkt att frysa.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0