Ostpaj med räksallad till! :)






Ostpajen

6 bitar

Pajdegen:

3 dl vetemjöl
125g smör
1 msk kallt vatten

Fyllning:

3ägg
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
Salt och nymalen svartpeppar
200g finriven ost

Hacka ihop mjöl och smör till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform. Nagga bottnen med en gaffel och låt pajskalet vila i kylen minst 30minuter.

Sätt ugnen på 200grader. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen cirka 10minuter.

Vispa ihop ägg, creme fraiche, mjölk, salt och peppar. Vänd ner osten. Häll äggstanningen i pajskalet.

Grädda pajen i mitten av ugnen tills den är genomgräddad och har vacker färg, cirka 40 minuter. Låt pajen "sätta sig" innan den skärs upp.

Den här pajen var mycket god och när man skar  upp den gick den inte sönder som många andra pajer kan göra. I den här pajen använde vi vanlig riven ost och även parmesanost. På toppen tog vi dill och strödde över.

Till pajen åt vi en jättegod räksallad:)

I räksalladen använde vi:

Majs
Tomater
Paprika
Sparris som stektes lite i stekpannan med olivolja innan de fick hamna i salladen
Handskalade räkor
Salt och peppar

Skölj grönsakerna innan. Mycket viktigt! Jag sköljer alltid alla ingredienser jag använder till mina sallader. Skär det som behövs skäras. Blanda allt i en skål. Strö flingsalt och nymalen svartpeppar över. Nu har du en perfekt sallad:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0