Knäck med vaniljsmak



Måånga blev det, hela 70 stycken. Däremot tyckte jag de inte smakade så mycket vanilj tyvärr:(

Du behöver

180 g strösocker (2 dl)
280 g ljus sirap (2 dl)
2 dl vispgrädde
En nypa salt
1 msk vaniljsocker
25 g smör

Gör så här:

70 stycken

Blanda socker, sirap, grädde, salt och vaniljsocker i en kastrull. Koka tills knäcken håller för kulprovet. Temperaturen ska vara cirka 120-122 grader. Se upp så det inte kokar över! Tänk på att smeten är mycket varm. Ta sedan kastrullen från värmen och rör ner smöret. Häll upp knäcken i små knäckformar och förvara torrt i en burk med tättslutande lock.

-Jag hade även i hackad mandel i. Känns som det hör till, till knäck:)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0