Skäms!

Tittade precis på en dokumentär om rasbiologin i Sverige under tidigt 1900-tal. Ungefär 70000 individer blev tvångssteriliserade i Sverige ända till sent 50-tal. De blev ifråntagna förmågan att kunna reproducera sig. Tusentals människor blev fotade, mätta och mer därtill, blev satta i kategorier som idioter och liknande. En kvinna med epilepsi blev tvingad att göra abort när hon var gravid i sjätte månaden och dessutom tvångssteriliserad. Sånt här gör mig så otroligt arg och ledsen! Riktigt förbannad blir jag. Stackars människor som blivit utsatta för detta. Det gör så ont i mig. Det finns även liknande beteenden i dagens samhälle. Att man måste väga si och så och vara si och så lång. Det förekommer sån hets med allt även i nutid. Man ska vara som alla andra och sticker man ut så är det fel. Jag hatar att det är så, skäms över det! Varför inte acceptera att vi alla är olika och unika, att det är finare än att vi alla skulle vara helt lika. Det är så otroligt kränkande att ta ifrån någon förmågan att kunna skaffa barn. Det går inte att beskriva, orden räcker inte till. Jag hatar orättvisa och dessa människor har verkligen fått utstå det. Ren och skär orättvisa. Fy alltså. Jag hoppas och önskar innerligt att vi går mot bättre tider, det är vad jag vill tro. Att vi lärt oss på något från förr och inte gör om samma misstag.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

butterflychick

Everyday is an opportunity to make a new happy ending! :)

RSS 2.0