Lök och tomatpaj

 
 
 
 
 
Ger 6-8 bitar
 
Botten:
150g kallt smör
5dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
 
Fyllning:
3 rödlökar (cirka 300g)
2 gula lökar (cirka 200g)
2 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
2 tomater
Riven ost efter behag
3ägg
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
Salt och peppar
 
Gör så här:
 
1. Skär smöret i mindre bitar. Blanda samman mjöl och smör till en smulig deg. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Nagga bottnen med en gaffel. Ställ in i kylen 15minuter.
 
2. Sätt ugnen på 175°. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen 20 minuter.
 
3. Skala, halvera och skär röd och gullök i skivor. Skala och finhacka vitlöken. Fräs allt i en stekpanna tillsammans med olja. Krydda lökfräset med timjan, 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.
 
4. Skär tomaterna i skivor. Lägg lökfräset i pajskalet. Strö över osten. Lägg på tomatskivorna.
 
5. Vispa upp äggen i en skål. Tillsätt mjölk och grädde. Häll stanningen över pajen. Grädda mitt i ugnen cirka 40 minuter, tills äggstanningen har stannat.
 
- Jättegod paj! Vi tog lite salamiskivor till som vi hade hemma! Även garnerade med mer timjan :) Gott som lunch dagen efter också :) Mumma!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0