Marängtårta

 
 
 
-Den här tårtan ska ni lägga på minnet! Ett säkert ess! Den har hängt med i många år nu. Toppingen kan varieras. Bäst tycker jag det är med grädde och bär. Helt lovely helt enkelt! En tårta som alla alltid gillar. Inget man ens behöver fundera på! Vi gjorde den här sist när min vän Simon firades :)
 
Marängbottnar
 
2 1/2 dl socker
4 äggvitor
4 dl vårgårdaris
 
Vispa äggvitorna till hårt skum. Den ska vara fast när du vänder bunken över huvudet! Vänd sen ner sockret och riset. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper. Gör detta x2. Alltså så det blir två bottnar. Blir mer höjd på tårtan då!
 
Grädda dem var för sig i 150° i cirka 45minuter, men ha koll, det får inte bli allt för mycket färg på bottnarna. När de är färdiga ska de låtas svalna innan fyllningen läggs på.
 

Kolasås (gör även denna x2)
 
1dl mjölk
2äggulor                              - Koka varsamt upp under omrörning och låt sen svalna.
3 msk smör
2 msk kakao
 
50g smör
1 dl florsocker                      - Detta rörs ner i kakaosmeten när den svalnat.
2 tsk vaniljsocker
 
Bred krämen på första marängbotten, lägg sen på nästa botten och avsluta med grädde och topping.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0