Kolakaka

 
 
- Gjorde den här och bjöd några vänner på. Den var inte alls som jag trodde. Trodde den skulle vara sötare än vad den var, men det var den inte, mycket mer "vuxen" i smaken. Så inget man nog bjuder barn på. Men vuxna gillar den nog garanterat. Jag tyckte den var helt okej i alla fall. Bra komplement till allt annat sött man har när man fikar. Annars rolig att göra och blir otroligt fin :)
 
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 1/2 dl muscovadosocker
1 1/2 dl yoghurt
1 1/2 dl mjölk
1 ägg
20g smält smör
1 dl hackade hasselnötter
 
Rör samman mjöl, bikarbonat och socker i en bunke. Häll mjölk och yoghurt i en annan bunke. Tillsätt ägg i mjölkblandningen och rör ihop det hela med en gaffel.
 
Häll i smöret och blanda runt. Häll alltihop i mjölblandningen och blanda ordentligt. Rör i hasselnötterna.
 
Skeda smeten i en brödform och grädda i 45-50 minuter tills kakan är gyllenbrun. Pröva med en provsticka i mitten av kakan.
 
Ta ut kakan ur ugnen och låt kakan först svalna i formen i 10 minuter. Vänd sedan upp den på ett galler och låt den fortsätta svalna.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0