Chokladmuffins med vaniljkräm

 
 
 
 
- Hej och hå vad jag har bakat och bjudit folk på fika det senaste. Tur att jag älskar att baka då;) Dessa blev väldigt goda! Men rekommenderas att ätas nästan omgående när de är färdiga. Får de stå så blir de tyvärr snabbt hårda. Men namnam så gott det var:) Jag använde inte muffinsformar, utan bullformar köpa på Ikea. Passade jättebra tyckte jag :)
 
Cirka 15 stycken
 
Vaniljkräm
 
1 äggula
2 msk strösocker
1 1/2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
 
Muffins
 

125 g smör
75g mörk blockchoklad
2ägg
1 1/2 dl strösocker
3dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 

Bäst att man börjar med vaniljkrämen!
 
Vispa äggulan och socker så vitt som det går, även så det blir pösigt. Blanda mjöl och mjölk och rör ner i äggsmeten. Låt det koka upp och låt den sedan få kokas på svag värme en liten stund tills smeten tjocknar.
 
När du gjort det, låt då kastrullen kylas i kallt vatten under omrörning. Smaka till sist av med vaniljsockret.
 
Smält smöret till muffinssmeten i en kastrull på låg värme. Bryt chokladen i bitar och låt smälta i smöret. Vispa äggen och socker pösigt och rör ner det i smeten.
 
Ställ ut muffinsformar på en ugnssäker plåt. Fyll sedan dem med muffinssmeten. Fyll inte ända upp! Lägg sedan ner vaniljkräm med hjälp av en tesked  varje muffins, så mycket som det räcker till. Börja med lite i varje först och sen fyll på med mer.
 
Grädda dem i ugnen på 200º i cirka 10-15 minuter.  Låt svalna och servera gärna nygräddade!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0