Bjöd Mikael på mat :)

 
 
 
 
 
Vi bjöd Mikael på mat för att han var så snäll och hjälpte oss med bilen. Vi uppskattade att han hjälpte oss med det och han kände likadant med att vi bjöd honom på mat! Kul när det är så:)
 
Det blev stekt fläskytterfilé i ugn med potatiskaka, rosésås och sallad. Otroligt gott blev det! Mumma:) Var första gången vi gjorde potatiskaka, så det var jättekul. Alfreds mamma brukar göra det. tyckte nog hennes blev godare, men man är nog alltid mest kritisk mot sig själv och det man gör. Här nedan får ni receptet på den :)
 
En brödform med potatiskaka
 
1kg potatis
2 1/2 dl smakrik riven ost
1dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Sätt ugnen på 175°. Klä en avlång bakform à 1 1/2 liter med bakplåtspapper. Skala och grovriv potatisen. Tänk på att det ska gå rätt snabbt. Potatisen får inte mörkna för mycket. Blanda den med ost, grädde, salt och peppar.

 Packa blandningen hårt i formen. Grädda mitt i ugnen 1 1/2 timme. Färdigt!
Låt den kallna lite innan de skärs upp i bitar.
 
- Otroligt god! Något jag nog ska börja med oftare. Bra komplement till allt annat man gör med potatis. Hela rätten var jättegod! Hade jag ändrat på något hade jag haft en annan sås, men det var ändå väldigt väldigt gott. Sånna här rätter oftare tack:)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0