Muffins med rosa glasyr





Basrecept för muffins:

115 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker

(Jag fick 10 toppiga muffins av det här receptet)

Sätt först ugnen på 180°C. Ställ pappersformarna i plåtens fördjupningar.

Vispa ihop smör och socker i en skål till en vit, pösig smet. Du kan antingen vispa för hand eller använda elvisp. Vispa sedan ner äggen , ett i taget.

Vänd ner mjölet. Rör ner mjölk och vaniljsockret. Det ska bli en krämig smet som går att skeda upp i formarna.

Ta en matsked och skeda över smeten i pappersformarna. Grädda cirka 17minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna. Kontrollera att muffinsen är klara med en provsticka. De är klara om stickan är helt ren när du stuckit ner den i mitten på en muffins.

Lägg över muffinsen på galler och låt svalna helt om du vill dekorera dem.

Glasyren (för toppiga muffins):

Häll 3 dl florsocker i 1 äggvita under vispning. Vispa sedan ner 1/4 tsk citronsaft till en krämig, blank glasyr. Färgsätt med några droppar karamellfärg. Mängden beror på hur stark färg du vill ha. Skeda glasyren över muffinsen och låt den rinna utmed toppen.


-Tänk på att vara noga med konsistensen till glasyren. Inte för lös och inte för seg. Jag lyckades inte riktigt med det. Därför det blev för mycket glasyr på dem. Riktiga sockerbombar! Smakar nästan bara socker. Så är man sugen på det så funkar det;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0