Mockarutor/snoddas/kärleksmums/chokladrutor










Blir en hel plåt


Ingredienser

2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 g smör

Glasyr

4 msk smör
250 g florsocker
1 1/2 msk kakao
3 msk kallt starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker

Garnering


Kokos
Strössel

Steg för steg

1. Sätt ugnen på 225°C. Vispa ägg och socker pösigt. Häll i mjölken.

2. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det i smeten.

3. Häll smeten i en långpanna som klätts med bakplåtspapper. Grädda kakan mitt i ugnen 10-15 minuter.

4. Gör glasyren: Smält smöret, rör ner florsockret, kaffet och vaniljsockret.

5. Bred glasyren över kakan medan den ännu är varm.

6. Strö den rivna kokosen och strösslet över glasyren innan den stelnat så att garneringen fastnar. Skär kakan i rutor när glasyren stelnat.

- Detta bjöd jag och Alfred på när vi hade födelsedagfest här hemma för Alfred, Oskar och Mikael. Perfekt att göra för att det blir så mycket och räcker till alla. Ett säkert kort varje gång :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hannasgodaste

Häng med mig och min sambo i köket när vi lagar mat och bakar :)

RSS 2.0